Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les mer

Klage på barnehage

Her finner du informasjon om hvordan man kan klage på den pedagogiske virksomheten i en barnehage.

Barnehagene er en del av utdanningsløpet, og alle barnehager skal ha god kvalitet på den tilbudet som gis. Alle barnehager skal følge barnehageloven med forskrifter, herunder rammeplan for barnehagen. 

Kontakt oss

Her kan du legge inn en tekst som vises på alle sider der du har aktivert høyrekolonne og kontaktboks. Innhold i denne boksen redigerer du i publiseringssystemet under Moduler > Høyrekolonne kontaktboks.

Barnehagemyndighetens mandat (barnehageloven)

Barnehagemyndigheten skal:

  • Gi veiledning til barnehagene. 
  • Påse at barnehagene drives etter gjeldende regelverk (barnehageloven med rammeplan).
  • Føre tilsyn med barnehagene og pålegge barnehagene å rette uforsvarlige eller ulovlige forhold.
Hva bør du gjøre før du klager?
  • Ta kontakt med pedagogisk leder eller styrer i barnehagen. Å løse saken på lavest mulig nivå er hensiktsmessig for alle involverte parter.
  • Hvis saken ikke løses, kan du kontakte barnehageeier.
    • For kommunale barnehager er det Bodø kommune v/ barnehage- og skolesjefen som er eier, og kan kontaktes på barnehagekontoret@bodo.kommune.no
    • For private barnehager finner du informasjon om hvem som er eier på barnehagens hjemmeside.

       
  • Du kan også ta opp generelle problemstillinger i barnehagens samarbeidsutvalg (SU).

 

Hvordan klager jeg?

Hvis du ikke når frem med din klage til barnehagen eller eier, kan du sende skriftlig klage til barnehagemyndigheten i Sæter kommune.

Lenke til skjema: Klage på den pedagogiske virksomheten i barnehagen

Hva skjer med klagen min?
  • Du får bekreftelse på at klagen er mottatt og informasjon om videre saksgang.
  • Klagen oversendes barnehagens leder og/eller eier.
  • Barnehagens leder/eier behandler klagen.
  • Barnehagemyndigheten følger opp saken overfor barnehagens leder/eier.
Lovhenvisning

Barnehageloven: lovdata.no/lov/2005-06-17-64

Rammeplan for barnehage: lovdata.no/forskrift/2017-04-24-487

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå